2011.10.14. 15:16, Vivi816
Eddigi pályád során elég sokszor találtak meg a gyerekszerepek, az Egy nyári éj mosolyában viszont egy igazi nő sorsát kell megmutatnod. Ez nyilván egészen más feladat.
Kovács Patrícia: Nagyon más, de ez a szerep azért is fontos nekem, mert amikor eljöttem a Vígszínházból, akkor az első dolog, amibe belebotlottam, az erre az előadásra szóló szereplőválogatás volt a Centrál Színházban. A darabot már jól ismertem korábbról, mindig is szerettem. Sőt, az a furcsa, hogy még amikor a Vígszínházban voltam, úgy egy évvel ezelőtt azt álmodtam, hogy Szőcs Artur megrendezi és én benne vagyok. Amikor ezt elmeséltem neki, akkor azt mondta, hogy ezt tényleg meg kellene csinálni, mert színészekre vannak írva ezek a szerepek.
– Honnan ismered a darabot?
Kovács Patrícia: A Színművészetiről. Többnyire minden musical szakosnak át kell mennie rajta: tananyag a főiskolán, mert annyira nehéz a zenéje és összetett szerepek vannak benne. Amíg én a Színműre jártam, az idő alatt két osztály is foglalkozott vele, és néztük egymás vizsgáit. Innen ismertem. Fel is merült bennem a kérdés, hogy én eljöhetek-e egy ilyen válogatásra? Kicsit tipródtam, de azt gondoltam, hogy ilyet még sose csináltam, úgyhogy miért ne, vágjunk bele! Azért is örülök, hogy megkaphattam ezt a szerepet, mert egy visszaigazolása volt annak, hogy többet is tudok jelenteni annál, mint amiket előtte szerepként kaptam, hogy ennél több mindenből vagyok összegyúrva. Azt éreztem, ez annak jele, hogy jól döntöttem a pályafutásom hogyan továbbját illetően, és büszke voltam arra, hogy egy ilyet meglátott bennem egy olyan ember, akivel életemben először találkoztam, aki nem látta a reklámokat, a közönségfilmeket és a többit se.
– Az angolok castingoltak?
Kovács Patrícia: Igen. Nem tudtak rólam semmit, és mégsem mindössze egy fiatalos arcú kiscsajszinak láttak, ennek pedig nagyon örültem.
– Hirtelen jött valaki, aki nem a skatulyát látta meg benned – gondolom ez felszabadító volt.
Kovács Patrícia: Nagyon jó a szó, tényleg felszabadító volt. De érdekes, hogy utána elindult a lavina, és most két olyan szerepem is lesz, amikről még én magam se gondoltam volna, hogy megkaphatok.
– Miért izgalmas ez a nő, akit játszol? Ki ő?
Kovács Patrícia: Azért izgalmas, mert egy olyan alak, aki szerintem jó, illetve jobb sorsra érdemes. Egy okos és jó humorú asszony, aki részt vesz abban, hogy a férje folyamatosan megcsalja és a megcsalásait megosztja vele. Ez egy speciális helyzet és nagyon szomorú dolog. De nekem őt úgy kell megfogalmaznom, hogy a nézőben alakuljon ki az, hogy szomorú az ő sorsa. Én nem sajnálhatom.
– Ebből a nőből, akit játszol és ahogyan játszod, süt, hogy egyszerre gyűlöli és imádja azt az embert, akivel együtt van.
Kovács Patrícia: Pontosan. Lényegében részt vesz ebben a játékban a férje szeretőivel, és részt vesz abban az árulásban, amit a férje elkövet. Az egész bonyodalom úgy alakul ki, hogy beárulja a szeretőket.
– Azt az ellentétet hogyan sikerült feloldani, hogy van egy nagyon erős 19. századi, svéd, nagypolgári kerete az előadásnak, közben pedig egy eléggé sikamlós szálon folyik a történet, amiben olyan dolgokról esik szó, ami többnyire még a mai magyar színpadon is tabutéma?
Kovács Patrícia: Főleg ebben a műfajban nem szoktak ilyen dolgokról beszélni. Ha ránézel a díszletre, akkor azzal eljátszhatnánk egy Csehovot, ha a szerepeket nézed, azok bergmani alakok és közben szól a valcer. De éppen ettől zseniális a darab, ettől jók a szerepek és ettől tananyag a főiskolán: ritka az olyan darab a műfajban, amiben nem blődli szerepek vannak vagy nem egyszerű zene. Ez rendkívül összetett darab és emiatt is érdekes. Például az én szerepemet, illetve Nagy-Kálózy Eszterét és Törőcsik Mariét a világon mindenhol prózai színészek játszották. Az is nagyon kalandos, hogy sokfelől jött össze egy társulat erre a produkcióra.
Nagyon szeretem a zenét, szeretek a színpadon énekelni – itt-ott volt is rá lehetőségem. Roppant érdekes, hogy az angolok – akiktől ered ez a műfaj – mennyire másképp gondolkodnak a zenés színjátszásról, mint mi. Egészen másképpen instruálnak, máshogy közelítik meg. Mi megpróbálunk behozni egy műfajt az országba, de közben valahogy nem a lényegét kapjuk el. Ahogy itt le van bonyolítva, az teljesen autentikus. Ehhez képest mi csak a műfaj felszínét súroljuk. Az Egy nyári éj mosolyában azt lehet látni, hogy ezt igazából hogy kell csinálni.